۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان
 
 
ایمیل خود را وارد نمائید :  
 
آرشیو خبر آمار بازدید: 430 کد مطلب: 2906  
بررسی برگزاری همزمان انتخابات نظام مهندسی و نظام کاردانی در دستورکار وزارتخانه

بررسی برگزاری همزمان انتخابات نظام مهندسی و نظام کاردانی در دستورکار وزارتخانه

۱۳۹۷ جمعه ۲۸ ارديبهشت ساعت 08:07

 معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان خبر داد:

بررسی برگزاری همزمان انتخابات نظام مهندسی و نظام کاردانی در دستورکار وزارتخانه

 

معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از بررسی برگزاری همزمان انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی و نظام کاردان‌ها خبر داد و گفت : این برنامه در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

به گزارش «صدای مهندس» مصطفی مهرداد فر در حاشیه گردهمایی روسای سازمان نظام کاردان‌های کشور ضمن بیان مطلب فوق بابیان اینکه وضع ساخت‌وساز خوب نیست گفت: در اصلاحیه آیین‌نامه کنترل ساختمان جایگاه تضعیف‌شده کاردان به آن‌ها برگردانده خواهد شد.

مهرداد فر با اشاره به اینکه وزارت خانه در جریان اوضاع وخیم اعضای این سازمان به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی آگاه است گفت: در گردهمایی روسای سازمان کاردان‌ها مسائل و چالش‌های متعددی بیان شد که تمامی این موارد قابل‌حل بوده و نیازمند پویایی بیشتر سازمان کاردان‌ها است.

وی در ادامه گفت: در این گردهمایی مواردی در خصوص تصمیمات غیرقانونی هیئت چهارنفره در علیه نظام کاردان‌ها (نماینده سازمان نظام‌مهندسی، استانداری، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی) ذکر شد که به‌طورقطع می‌توانم بگوییم تاکنون در وزارت راه و. شهرسازی هیچ مورد خلاف قانونی که حاصل خروجی این هیئت چهارنفره بود تایید نشده است.

مهرداد فر گفت: طبق ماده ۲۹ قانون نظام‌مهندسی مبنی بر اینکه باید برای امور ساختمانی نظام صنفی تخصصی تعریف‌شده و برای هرکدام از آن‌ها یک مسئول فنی نیز مشخص شود ما می‌توانیم از کاردان‌ها در این جایگاه نیز استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه در این گردهمایی صحبت‌های در خصوص لغو انتخابات هیئت‌مدیره سازمان کاردان‌ها اظهار شد گفت: حذف انتخابات هیئت‌مدیره علی رقم هزینه‌های سنگین بر دوش وزارت راه و شهرسازی خلاف قانون است و ممکن است برای کاهش هزینه انتخابات امسال، انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام کاردان‌ها با سازمان نظام‌مهندسی در یک‌زمان اجرایی شود.

مهرداد فر گفت: علی‌رغم اینکه در انتخابات سال 93 سازمان نظام کاردان‌ها تنها 87 نفر شرکت کرده بودند و وزارت راه و شهرسازی برای هر رأی حدود 500 هزار تومان هزینه کرد اما وزارت خانه به‌شدت به دنبال این انتخابات است.

وی از شورای مرکزی سازمان نظام کاردان‌ها درخواست کرد موارد درخواستی خود را تحت عنوان نامه‌های اداری به وزارت خانه ارسال کند و هرماه شورای مرکزی جلسه‌ای با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.

مقاومت نظام مهندسی در برابر قانون معنا ندارد

مهرداد فر در ادامه گریزی به چالش وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام‌مهندسی داشت و در این خصوص گفت: تمام حرف وزارت راه و شهرداری این است که 5 درصد دریافتی برای ارجاع کار غیرقانونی است.

وی گفت: آن 5 درصد دریافتی برای ارجاع کار است، ما باید بر اساس قانون و مقررات کارکنیم سؤال این است که منابع درآمدی سازمان نظام‌مهندسی را قانون مشخص کرده، حال آن 5 درصد حق طراحی با دستور وزیر راه دیگر نباید از مردم اخذ شود، لذا دریافت دستمزد برای کاری که انجام نمی‌شود، چه معنایی دارد؟

مهرداد فر در ادامه عنوان داشت: ناظر توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین می شود. در حالیکه پول آن را مالک به سازمان نظام مهندسی ساختمان می دهد و سازمان ۵ درصد پول را برای خود برمی دارد و ۹۵ درصد باقیمانده را باید به مالک بدهد، آن پول چند سالی در حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است در حالی که مهندس ناظر باید به شهرداری گزارش دهد، این روند معیوبی است که در ساخت و ساز فعلی رایج است.

وی تصریح کرد: از دیدگاه هیچ کس این سیستم نمی‌تواند زاینده باشد در حال حاضر در سیستم فعلی پول را فردی می دهد، فرد دیگری انتخاب می شود و گزارش به جای دیگری ارایه می شود.

او ادامه داد: اخذ 5 درصد از مردم بر اساس قانون، غیرقانونی است، این در حالی است که این مبلغ باید از شناسنامه فنی ملکی دریافت شود که متأسفانه از همه مالکان گرفته می‌شود.

مهرداد فر تأکید کرد: شهرداری یکسری از مبالغ را برای خود و بخش دیگری را برای سازمان‌های ذی‌ربط می‌گیرد؛ وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را گذاشته تا جلوی خلاف‌های قانونی را بگیرد.

او افزود: ارجاع نظارت گاهی توسط شهرداری به‌صورت های مختلف صورت می‌گیرد که متأسفانه این نتیجه عدم وحدت رویه در نظام‌مهندسی است.

معاون نظام‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی افزود: نظارت عالی با وزارت راه وشهرسازی است و متأسفانه عده اندکی اراده خود را به جامعه مهندسی تحمیل می‌کنند و عملا به دنبال تأمین منافع خود هستند، حال زمانی که وزارت راه جلوی آن‌ها را می‌گیرند، در کمال تعجب با مقاومت نظام‌مهندسی روبرو می‌شود. در حقیقت مرجع اختلاف بین دو وزارت معاونت حقوقی ریاست‌جمهور است.

وی بابیان اینکه مبانی حقوقی این مورد دیده‌شده است گفت: این آیین نامه اصلاح شده در دیوان عدالت قابل دفاع است و ازآنجایی‌که همیشه حق با قانون است این موضوع به سرانجامی خوبی خواهد رسید.

مهردادفر گفت: اخذ این مبلغ غیرقانونی است و سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند هزینه‌های خود را از حق عضویت اعضای کسب کند.

منبع: صما



,


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :